kolmapäev, august 08, 2007

Üheksavägine püüab tähelepanu võita

Need kollaseõielised üheksavägise tõlvikud siin on tuntud ravimtaimena, kelle kollastes õie kroonlehtedes peituvat väge mitme tõve vastu. Minu tähelepanu väärib ta siiski eelkõige ilutaimena.

Iga kord kui ma autoga "küla pealt" tulen, püüavad vasakul teeservas mõisa lagunevate varemete taustal pilku üheksavägise kõrgustesse pürgivad võimsad nuiad. Oma aeda tõin üheksavägise verbascum thapsus õiepungas taime eelmisel aastal. Selle suve algul tärkas hulgaliselt seemikuid, kes kirjade järgi oleks pidanud õitsemist plaanima alles järgmisel aastal, aga paljud neist õitsevad juba tänavu.

Sellest kõigest aga polnud tema jaoks küll, nüüd püüab ta kõigest hingest mu tähelepanu võita ühe müstilise seemiku näol, kes erineb oma õdedest-vendadest nii õie värvilt, suuruselt kui ka -varre kujult. Nimelt on ta valkjasroosad õunapuuõisi meenutavad õied tunduvalt suuremad ja paiknevad õievarrel hõredamalt, kui tavalisel üheksavägisel. Ka lehed ei ole nii karvased, kui peaks.

Kust ta siia sattus või kuidas ta sündis? esialgu arvasin, et ehk ongi üheksavägised väga varieeruva kuju ja õievärviga - googeldades pilte leidsin siiski vaid kollaseõielisi.

Või on linnud puistanud täpselt "õigesse kohta" mõne minu jaoks tundmatu verbascum'i seemne?



Esimesel pildil üheksavägine, teisel "õunapuuõieline"





On veel üks variant mu õunapuuõielise tekkeloole, kuigi see tundub vähe kummalisevõitu ja uskumatu. Ehk on "õunapuuõielise" ema eelmisel aastal mu lillades-roosades toonides vägiheintega verbascum phoeniceum krõpsu teinud ja nüüd muuhulgas hübriidiga maha saanud. Ehk poleks see tavapäraselt võimalik olnudki, kuna need kaks õitsevad sageli eri ajal, aga juhtus nii, et mu noorukesed seemnest kasvatatud vägiheinad hakkasid õitsema alles suve lõpul.

Siin üks pilt ka valgest vägiheinast verbascum phoeniceum



Ja lisaks õiepilt, kus keskel on "õunapuuõielise" õis, vasakul vägihein ja paremal üheksavägine.

Ehk on veel variante?

Igatahes ma muidugi väga tahaks seda taime alal hoida, aga kardan, et tema kahe-aastase iseloomu tõttu see ei pruugi õnnestuda. Lohutuseks aga seegi, et pildid ja lugu temast jääb.

2 kommentaari:

mustkaaren ütles ...

Kahtlemata on tegu hinnalise leiuga, sest v2giheina qltuursordidki pole nii uhked. Q v6imalik, kogu seemneid & vaata, kas taime j2rglastel sama p6nevad omadused pysivad. Ootan avastusele j2rge:)

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Seemned! Seemned! Korja seemneid!