pühapäev, juuni 13, 2010

Neli nädalat hiljem


Aeg lendab. Karulauk veel õitseb - meil ta sellise varjulisema koha peal terassikastis. Kunagi, selle blogi algusaegadel, elasid maitsetaimed all aias ürdikünkal, aga see süsteem ei toiminud - haruharva, kui kellelegi meelde tuli sealt 50-60 m kauguselt maitserohelist toidu sisse tuua. Nii sai eelmisel sügisel esimesed ürditaimed köögile lähemale terassikasti toodud.

Karulaugud nende seas. Alles õitsesid nurmenukud mäeküljel uue kasvuhoone kõrval, kui täna on anemoonidki juba samas kohas õitsemist lõpetamas.
Kasvuhoones hakkab tasapisi džungel tekkima - tomatid õitsevad ja esimesed viljakobaradki on juba küljes.
Need kaks savipotti lähevad kunagi terrassile, kui suvi üldse kavatsebki soojemaks minna. Hetkel on selles osas üsna lootusetu tunne. Uus kasvuhoone kulub praegu küll ära - tänavuaastases kliimas võib muidu arbuuside, paprikate ja tomatite õueskasvatamise ära unustada. Ka basiilikud ja suhkruleht tunnevad end kasvuhoones palju paremini.
Tšillipiprad on viljades.
Adami lehed on nii pirakad, milliseid pole ma avamaal kunagi näinud. Kuigi kurki veel pole, annavad õied siiski lootust.
Melonid õitsevad ka ja nendega on hetkel kõige rohkem tegemist - kasvumajas ei saa ju tolmlemist looduse hooleks jätta! Vähemalt mitte praegu, kus peale sääskede ei näi ühtki muud lennumasinat olevat.

Aga väike probleem on nende melonitega ka ja arbuusidega samuti õige pea - nimelt kuidas neid kõige targem üles siduda oleks? Igal taimel juba 4-5 võrset ja neid tuleb ju üha juurde. Ühtki ära näpistada ka ei julge - melon kannab ju emasõisi külgvõrsetel, seega üksnes peaharu kasvatamisega kaugele ei jõua. Varasematel aastatel õues kasvades on nad lihtsalt läbisegi maas looklenud, aga selleks on nad praegu liig tihedalt istutatud.

Õues on tänaseks külvi-ja istutustööd läbi - köögiviljaaia poolel ikka, iluaias käib see "kassipoegade" ringitassimine niikuinii lumeni välja. Paraku kurgid-kõrvitsad ei edene ja kuidas nad saakski, kui mitmel ööl on öökülm lehti näksinud. Oad, herned, sibulad ja teised karmi kliimaga harjunud tegelased õnneks kasvavad päris hästi.

Isegi üks noor soojalemb tegi sel aastal üllatuse - noorel aprikoosipuul on paar tosinat karvast mummu.

Ka kreeka pähklipuu viljapuuaias kasvab jõudsalt, kuid esimese saagini peaks jääma veel nii 10-15 aastat. Positiivne tema puhul on see, et kitsed- jänesed pole huvi üles näidanud - eelistavad eestimaist...

Loodetavasti jääb saabuva kiire töönädala sees või lõpus ka aega väike ülevaade iluaia poolelt teha.



10 kommentaari:

Köögikata ütles ...

Võimas!
Aga külm on jah, kuramus, mul ka miski ei taha õues edeneda eriti.

Eve Piibeleht ütles ...

Meil ka miski ei kasva. Kahe nädala eest õue istutatud mõned kurgitaimed pole sentigi kasvanud. Aga see-eest õitsevad sirelid ikka veel täies ilus.

MUHEDIK ütles ...

Sel aastal on taimedel hea vaid kasvumajas olla, peenardes nad vaid nukrutsevad.

Küll on hea, et ta Sul nii suur on. Ma olen nii mõnedki taimed peenardelt rõdukastidesse ümber istutatud ja kasvumaja (mis siis, et väike) vahekäiku tarinud.

Melonitest ja aprikoosidest ei tea ma midagi, ei ole neid kunagi kasvatanud ega hakka kah. Aga mõtlen, et kuna neil on viljad rasked, tuleb Sul nende tarvis vist mingi puitlattidest raamtoestus välja nuputada.

Minu jänesed või kitsed on rahvusvahelisema maitsega:D, esimestel aastatel kui ma puid ei taibanud kaitsta, olid just igasugused pähklipuud neile esmaseks maiusroaks.

isehakanud lillekasvataja ütles ...

Muhedikule: Melon on nagu kurk, muudkui kasvata!
Lahe, aprikoosid ja puha! Kuidas plataanil läheb?
Mõnus kasvukas on Sul küll. Nagu tomatimaja palee! Ma siin ka olen väga rahul, et kasvukas suuremaks venitati. On ikka hea koht küll. Väljas kiusavad taimi koerad, kassid, tuuled, lapsed, jne, jne

Hiline ütles ...

Ai, tonti, kui kadedaks teeb :) Alul mõtlesin, et kui suur Su pere siis on, et nii suure kasvuka tegid, aga praegu olen ise ka seda meelt, et kui veel sel nädalal ka varbad külmetavad, tarin suurema kasvuka kohale ja panen kasvõi keset hoovi, protesteerigu mees palju tahab.
Arbuusi üles sidumisega kurb kogemus eelmisest aastast - ta kuramus kukutas kasvuka lae all oleva suure arbuusi mulle pähe, õues olen kõrvitsat ja arbuusi kasvatanud aiavõrgu najale, ronisid ise üles ja hea liigseid kasve ja viljaalgeid eemaldada, kasvasid isegi paremini kui maas (ajalehed ja riidekangas umbrohu tõrjeks all)

MUHEDIK ütles ...

Mulle lihtsalt melon ei maitse

Eve Piibeleht ütles ...

Sama siin, melon ja arbuus on kaks asja, mille kõrval ma vist olen suuteline nälga surema. No ei maitse.

elfriide tramm ütles ...

melon ja arbuus võivad sügisel moodustada 1/3 mu toidulauast :)

aga üldiselt kasvatataksegi ntx ameerikas meloneid raami või võrgu najal. ma võin üles otsida paa rvideot youtube'ist, kus ühel mehel oli tehtud nutikamalt - tal olid tõstetud peenrad ,sinna peale olid painutatud pvc torudest kaared ja kaartes keskkohast siis läks raam üles. need kaared olid siis nagu selle raami jalad kahele poole toetamas, et raam pikali ei kukuks. ja tal oli miski 10 m pikkuse ja 1 m laiuse peenra peal 20 melonitaime otse üles seotud.

üks nutikas viis on ka siin - raam toestuseks ja viljad sukkadele toetatud :)

http://i41.tinypic.com/izx8wp.jpg

Kadakas ütles ...

Hakkasin siin mõtlema, et huvitav, kumb enne näljast otsa saab, kas see kes melonite-arbuuside kõrval midagi ei söö või see, kes ainult neid sööb?! Melonid-arbuusid loputavad keha päris korralikult.

Raami ja võrgunduse peale ei tabanud mõeldagi - päris vahva roheline sirm lingil! Kui just raami nii ruttu ehitama ei hakka, vbl nuputan traatide külge oavõrgu ja viljade jaoks olen mõelnud osta sibulavõrku.

Plataani koha pealt pean tunnistama, et teda ei ole elavate kirjas.

Hiline ütles ...

Kas see oavõrk on traadist? Minu kogemuse järgi on pehmet võrku hiljem väga tülikas puhastada (olen kalavõrku kasutanud), parem on aiavõrk - parem kinnitada , hiljem rulli keerata ja taimejääkidest (ka desifitseerida) puhastada lihtsalt leeklambiga üle lastes. Ja (meloneid ma ei kasvatanud, kurke, arbuuse ja kõrvitsaid) ega vilju ei olegi toetada vaja, püsivad ilusti küljes, ainult vaadata, et ei hakka võrgusilmas kasvama :)